Aktualności, Bez kategorii

Sąsiedzkie porachunki

Spraw wciąż przybywa, a tendencja się nie zmienia – skarżymy się na sąsiadów. Polscy konsumenci najczęściej reklamują zakupy dokonane u niemieckich przedsiębiorców, z kolei na polskich przedsiębiorców najwięcej skarg wpływa od czeskich klientów – Europejskie Centrum Konsumenckie podsumowało 2018 r.

  • Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) z roku na rok otrzymuje więcej skarg, od 2015 przybyło ich 1867.
  • Konsumenci coraz częściej decydują się na zakupy poza Polską.
  • Na terenie Unii Europejskiej w sprawach transgranicznych bezpłatnie pomaga ECC-Net, do której należy ECK. Jeżeli kupujemy poza UE np. na portalach azjatyckich, takiej pomocy nie mamy zagwarantowanej.

Na co najczęściej skarżyli się transgraniczni konsumenci do ECK?

  • 30% usługi lotnicze (opóźniony/ uszkodzony bagaż, odwołany/ opóźniony lot,
    problemy przy płatności, niesprawiedliwe rozliczenia kosztów anulacji biletu),
  • 13% odzież i obuwie (najczęściej towar niezgodny z umową),
  • 5% portale randkowe (automatyczne przedłużenie subskrypcji konta). ECK wielokrotnie informowało – jeżeli konsument jest poinformowany przed zawarciem umowy o automatycznym przedłużenia konta, ma on niewielkie szanse na uzyskanie zwrotu. Przepisy nie wykluczają stosowania takiej praktyki.
  • 4% elektronika (głównie zakup telefonów).

Zagraniczni konsumenci najczęściej skarżyli się na polskich przedsiębiorców w zakresie zakupu:

  • produktów medycznych np. aparatów słuchowych,
  • usług lotniczych,
  • edukacji pozaszkolnej (kursy językowe).

Mimo że konsumenci najczęściej zgłaszają się do ECK z ww. problemami, wiele skarg ma nietypowy charakter, np.:

  • Zakup kurnika, który uległ zniszczeniu w czasie użytkowania i pozbawił kury życia. Dzięki pomocy ECK Polska i ECK Niemcy, konsumenta uzyskała zwrot wysokości 75 euro.
  • Zagubiony pierścionek zaręczynowy w czasie przesyłki. Wybranka konsumenta nie doczekała się zaręczyn, bowiem klient otrzymał puste pudełko. Dzięki pomocy ECK Polska i ECK Niemcy konsument otrzymał blisko 1000 euro zwrotu.
  • Włoski sklep uniemożliwił polskiemu konsumentowi dokonywania zakupów, gdy ten za często zwracał towary w ciągu 14 dni. Po interwencji ECK Polska i ECK Włochy konsument mógł znów dokonywać zakupów, przymierzać i zwracać towary bez podawania przyczyny.
  • Automatyczny dystrybutor paliwa w Austrii pobrał pieniądze, a nie wydał paliwa. Konsument stracił 40 euro. Dzięki pomocy ECK Polska i ECK Austria odzyskał przywłaszczone przez maszynę pieniądze.

Konsumenci z polski najczęściej skarżyli się na przedsiębiorców z:

  • Niemiec (14% skarg)
  • Wielkiej Brytanii (8% skarg)
  • Luksemburga (8% skarg)
  • Irlandii (7%skarg)

Na polskich przedsiębiorców najczęściej skarżyli się konsumenci z:

  • Czech (20% skarg)
  • Rumunii (12% skarg)
  • Litwy (10% skarg)
  • Bułgarii (8% skarg)
· 4 marca 2019 · 12:47