Cena wakacji jest wyższa niż oczekiwałeś? Uważaj na (ukryte) dodatkowe koszty. Z okazji Światowego Dnia Turystyki, Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK wyjaśnia, jak konsumenci mogą wykryć i uniknąć dodatkowych kosztów.

Dodatkowe koszty w hotelach

Po długiej podróży pragniesz natychmiast zregenerować siły w pokoju hotelowym. Czas przyjazdu na miejsce czasami się nie pokrywa ze standardowymi godzinami na zameldowanie. Wówczas check-in może się wiązać z dodatkową opłatą.

Powszechną praktyką są również dodatkowe opłaty za śniadanie czy opłaty parkingowe. Lokalny podatek turystyczny pobierany jest w wielu krajach europejskich, jak np. w Austrii, Belgii, Bułgarii, Francji, Niemczech, czy na Malcie.

Ponadto zdarzają się hotele, które pobierają opłaty za korzystanie z sejfów i telewizorów w pokojach. Szybkie Wi-Fi również Cię może dodatkowo kosztować. W Hiszpanii goście są czasami proszeni opłatę za przechowanie bagażu. W Holandii natomiast może być konieczne zapłacenie za korzystanie z suszarek do włosów. Za pobyt z domowym pupilem – również zapłacimy dodatkowo. Spodziewaj się dodatkowych kosztów plażowania. Za parasole czy leżaki  dodatkowe opłaty pobierają np. w Hiszpanii, Francji lub we Włoszech.

Dobrze wiedzieć: Przed zawarciem umowy przedsiębiorca powinien poinformować Cię, które usługi są wliczone w cenę, a które nie, oraz ile kosztują dodatkowo. Informacje te znajdziesz w ofercie lub regulaminie danego hotelu.

Dodatkowe koszty w przypadku wycieczek zorganizowanych

Europejskie prawo dotyczące wyjazdów zorganizowanych przewiduje, że pod pewnymi warunkami, organizator może zmienić cenę wycieczki o maksymalnie 8% nawet po dokonaniu rezerwacji. Informacja o tym powinna się znajdować w umowie.

Podwyżka ceny jest możliwa na co najmniej 21 dni przed wyjazdem. Organizator powinien informacje o podwyżce przekazać w sposób przejrzysty. Cena może być zmieniona tylko w kilku przypadkach, jeżeli:

Inne podwyżki kosztów nie mogą być przerzucone na klienta.

Dodatkowe koszty za loty

Przed dokonaniem rezerwacji musisz być poinformowany o cenie biletu lotniczego, w tym o wszystkich podatkach i opłatach lotniskowych. Linie lotnicze jednak coraz częściej pomagają sobie sztuczką, stosując opłaty za dodatkowe usługi, które kiedyś były wliczone w cenę biletu, a teraz są płatne. Spodziewaj się opłat za np. odprawę na lotnisku (zamiast online), bagaż rejestrowany, wybór miejsca, przewóz bagażu sportowego np. nart.

Wskazówki, jak uniknąć dodatkowych kosztów

Gdzie możesz się zwrócić po pomoc?

Nie udało Ci się rozwiązać sporu za pomocą reklamacji? W przypadku problemów z przedsiębiorcą z innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, po bezpłatną pomoc możesz zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w kraju, w którym mieszkasz.

Kontakt do ECK Polska:

Problem z polskim przedsiębiorcą:

 

 

Skip to content