W dniu 18 września br. fińskie związki zawodowe ogłosiły strajk sektora transportowego. Protest może spowodować opóźnienia, odwołania bądź zmiany rozkładów lotów.

Jak potwierdza narodowy przewoźnik Finlandii  strajk rozpocznie się o godz. 11:00 i potrwa do godz. 13:00. Protest może  wpłynąć na opóźnienia lotów Finair w ciągu kolejnych kilku dni. W związku ze strajkiem pasżerowie mogą natrafić również na utrudnienia w korzystaniu z komunikacji publicznej. ECK Polska  zaleca podróżnym sprawdzenie statusu lotu  u konkretnych przewoźników lotniczych, biur podróży bądź na stronie Finnavia (firmy odpowiedzialnej za utrzymanie fińskich lotnisk).

W obliczu strajku pasażerowie narażeni są na liczne niedogodności, między innymi opóźnienie bądź odwołanie lotu. Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina o ich prawach.

Pasażerowie lotów odwołanych z powodu strajków mogą liczyć na zwrot kosztów bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku opóźnienia wynoszącego ponad 5 godzin. Należy pamiętać, iż zarówno w sytuacji odwołania, jak i opóźnienia lotu (tabela poniżej) konsumentom przysługuje prawo do opieki w formie posiłków i napoi w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwóch rozmów telefonicznych, dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-maili, jeżeli czas oczekiwania na inne połączenie lotnicze to usprawiedliwia.

Długość opóźnienia uprawniająca do opieki w czasie oczekiwania na lot Długość trasy
od 2 godz. loty do 1500 kilometrów
 

od 3 godz.

loty wewnątrzwspólnotowe dłuższe niż 1500 kilometrów i wszystkie inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 kilometrów
od 4 godz. wszystkie inne loty

W przypadku, gdy zachodzi konieczność pobytu przez jedną lub więcej nocy pasażerowie mają prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem.

Warto zauważyć, iż strajki nie zawsze uprawniają pasażerów do ubiegania się o odszkodowanie przewidziane w Rozporządzeniu (WE) nr 261/2004, bowiem ustawodawca zakwalifikował je do nadzwyczajnych okoliczności, które zwalniają linie lotnicze z odpowiedzialności.

Niemniej jednak, Europejskie Centrum Konsumenckie zaleca konsumentom kontakt z przewoźnikiem wykonującym opóźniony lub odwołany lot, powołując się na prawo do odszkodowania od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy) przewidziane w ww. rozporządzeniu.  Ponadto w przypadku odmowy wypłaty odszkodowania rekomendujemy kontakt z Komisją Ochrony Praw Pasażerów działającą przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego w ramach Sieci NEB-NET (National Enforcement Bodies).

Skip to content