W obliczu strajku pasażerowie narażeni są na liczne niedogodności, między innymi opóźnienie bądź odwołanie lotu. Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina o ich prawach.

Pasażerowie lotów odwołanych z powodu strajków mogą liczyć na zwrot kosztów bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku opóźnienia wynoszącego ponad 5 godzin. Należy pamiętać, iż zarówno w sytuacji odwołania, jak i opóźnienia lotu (tabela poniżej) konsumentom przysługuje prawo do opieki w formie posiłków i napoi w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwóch rozmów telefonicznych, dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-maili, jeżeli czas oczekiwania na inne połączenie lotnicze to usprawiedliwia.

Długość opóźnienia uprawniająca do opieki
w czasie oczekiwania na lot

Długość trasy

– od 2 godz.

– loty do 1500 kilometrów

– od 3 godz.

– loty wewnątrzwspólnotowe dłuższe niż 1500 kilometrów i wszystkie inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 kilometrów

– od 4 godz.

– wszystkie inne loty

W przypadku, gdy zachodzi konieczność pobytu przez jedną lub więcej nocy pasażerowie mają prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem.

Warto zauważyć, iż strajki nie zawsze uprawniają pasażerów do ubiegania się o odszkodowanie przewidziane w Rozporządzeniu (WE) nr 261/2004, bowiem ustawodawca zakwalifikował je do nadzwyczajnych okoliczności, które zwalniają linie lotnicze z odpowiedzialności.

Niemniej jednak, Europejskie Centrum Konsumenckie zaleca konsumentom kontakt z przewoźnikiem wykonującym opóźniony lub odwołany lot, powołując się na prawo do odszkodowania od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy) przewidziane w ww. rozporządzeniu.  Ponadto w przypadku odmowy wypłaty odszkodowania rekomendujemy kontakt z Komisją Ochrony Praw Pasażerów działającą przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego w ramach Sieci NEB-NET (National Enforcement Bodies).

Skip to content