Aktualności, Archiwum

Czy zawsze można odstąpić od umowy zawartej na przez Internet?

Czym jest umowa na odległość?

Umowy zawierane za pośrednictwem m.in. faksu, telefonu, a przede wszystkim Internetu, należą do kategorii umów zawieranych na odległość. Dzięki temu możemy zrobić zakupy na drugim krańcu Europy czy świata, nie wychodząc z domu.

Jednakże fakt dokonywania zakupu bez jednoczesnej obecności stron umowy powoduje, że trudno jest sprawdzić produkt czy ocenić rzetelność sprzedawcy. Ponadto, może okazać się, że zamówiona sukienka ma inny kolor niż na ekranie komputera, buty okazały się za małe, zaś aparat fotograficzny nie jest tak nowoczesny, jak się wydawał – wskazuje Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Dlatego zgodnie z prawem unijnym konsument, kupujący na odległość w jednym z krajów UE, Norwegii lub Islandii, ma minimum 7 dni roboczych na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny i zapłaty odstępnego. Termin liczony jest od dnia dostarczenia produktu (sprzedaż towarów) lub od daty zawarcia umowy (sprzedaż usług).

Dokonując zakupów w zagranicznych sklepach internetowych, należy pamiętać, że w każdym kraju UE obowiązuje minimalny termin 7 dni na odstąpienie, ale w przypadku niektórych państw jest znacznie dłuższy (np. w Niemczech, Czechach czy Danii mamy aż 14 dni na odstąpienie od umowy, kupując w polskim sklepie internetowym – 10 dni) – mówi Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Terminy wymienione powyżej biegną w przypadku, gdy przedsiębiorca dopełnił obowiązków informacyjnych – m.in. powiadomił klienta o możliwości odstąpienia od umowy (zapis w umowie lub katalogu). W przeciwnym wypadku czas na rezygnację wydłuża się do 3 miesięcy.

Uwaga: Do skutecznego odstąpienia od umowy na odległość wystarczy wysłanie do przedsiębiorcy oświadczenia przed upływem tego terminu. Ważne jest także, by wysłać list polecony (trzeba zachować potwierdzenie nadania na poczcie i potwierdzenie odbioru przesyłki przez przedsiębiorcę).

Europejskie Centrum Konsumenckie dokonało zestawienia terminów na odstąpienie od umowy zawartej na odległość we wszystkich 27 krajach UE oraz Norwegii i Islandii.

Kraj

Termin na odstąpienie od umowy

Austria

7 dni roboczych

Belgia

14 dni kalendarzowych

Bułgaria

7 dni roboczych

Cypr

14 dni kalendarzowych

Czechy

14 dni kalendarzowych

Dania

14 dni kalendarzowych

Estonia

14 dni kalendarzowych

Finlandia

14 dni roboczych

Francja

7 dni roboczych

Grecja

10 dni roboczych

Hiszpania

7 dni roboczych

Holandia

7 dni roboczych

Irlandia

7 dni roboczych

Islandia

14 dni kalendarzowych

Litwa

7 dni roboczych

Łotwa

14 dni kalendarzowych

Luksemburg

7 dni roboczych

Malta

15 dni kalendarzowych

Niemcy

14 dni kalendarzowych

Norwegia

14 dni kalendarzowych

Polska

10 dni kalendarzowych

Portugalia

14 dni kalendarzowych

Rumunia

10 dni roboczych

Słowacja

7 dni roboczych

Słowenia

14 dni kalendarzowych

Szwecja

14 dni kalendarzowych

Wielka Brytania

7 dni roboczych

Włochy

10 dni roboczych

Wyjątki od reguły

Nie wszystko, co kupimy za pośrednictwem Internetu, można zwrócić powołując się na prawo do odstąpienia od umowy na odległość w ciągu 10 dni. Wśród wyjątków od tej zasady są m.in. zakupy od firm i osób prywatnych, dokonywane na aukcjach internetowych (licytacje), kupno biletów lotniczych, zamówienie rezerwacji w hotelu czy wejściówki na koncert.

Dość często zwracają się do nas konsumenci, którzy podczas surfowania w sieci napotkali korzystną ofertę wynajmu domu letniskowego na południu Francji czy apartamentu we włoskim hotelu, pod wpływem chwilowego impulsu kliknęli przycisk „rezerwuj”, a po namyśle chcą zrezygnować. W takich sytuacjach można odstąpić od umowy, ale z poniesieniem kosztów odstępnego, które w niektórych krajach (np. w Austrii) sięgają nawet 90% ceny – wyjaśnia Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów nie przysługuje m.in. w przypadku umów:

– o świadczenie usług, których wykonywanie rozpoczęło się za zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia (np. zamówiliśmy telefonicznie telewizję satelitarną, którą na naszą prośbę podłączono trzeciego dnia od podpisania umowy)

– umów świadczenia, w ściśle oznaczonym okresie, usług w zakresie zakwaterowania, transportu, rozrywek, gastronomii (np. zarezerwowaliśmy przez Internet bilet na koncert lub mecz, pokój w hotelu, bilety lotnicze, wycieczkę zagraniczną).

– o dostawę towarów wyprodukowanych według życzenia konsumenta, wyraźnie dostosowanych indywidualnie do potrzeb klienta (np. zamówiliśmy przez Internet uszycie sukni balowej według własnego projektu);

– o dostawę towarów takich, które z uwagi na swój charakter nie mogą być odesłane, ulegają szybkiemu zepsuciu bądź mają krótki termin przydatności do użycia (np. zakupiliśmy w delikatesach internetowych kilogram świeżych krewetek);

– sprzedaży z licytacji (np. na platformach aukcyjnych online), ale nie w trybie Kup teraz!;

– o dostawę nagrań video, muzycznych, gier lub oprogramowania komputerowego, których opakowanie zostało naruszone przez konsumenta (np. zamówiliśmy płytę i po przesłuchaniu przestała nam się podobać);

– o dostawę gazet i czasopism (np. zdecydowaliśmy się na prenumeratę i zmieniamy zdanie).

Warto pamiętać, że klient i przedsiębiorca mogą umówić się, iż od danej umowy (np. wynajmu apartamentu) można odstąpić bez ponoszenia kosztów, jednak w praktyce zdarza się to niezwykle rzadko.

Zobacz też:

Czy trzeba zapłacić za dostawę towaru niezamówionego?
towar niezamówiony

Tagi: · 1 grudnia 2014 · 13:25