W przypadku opóźnienia lotu o więcej niż trzy godziny lub odwołania lotu pasażerowie, których to dotyczy, mogą mieć prawo do odszkodowania w wysokości do 600 euro. Czy ma ono zastosowanie, jeśli opóźnienie lub odwołanie jest spowodowane przez agresywnego pasażera na pokładzie? Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wyjaśnia.

O pozwie:

Pasażer kupił bilet u portugalskiego przewoźnika TAP na lot z Fortalezy (Brazylia) do Oslo (Norwegia) z przesiadką w Lizbonie (Portugalia).

Samolot, którym miał  lecieć z Fortalezy nie wystartował jednak do Lizbony o czasie. Opóźnienie wynikało z faktu, że przed wykonaniem tego połączenia, samolot obsługując wcześniejszy lot musiał awaryjnie lądować, w celu usunięcia z pokładu pasażera, który zakłócił porządek na pokładzie, gryząc jednego z pasażerów i atakując innych, w tym także załogę.

Z powodu opóźnienia pasażer spóźnił się na drugi etap swojego lotu, a ponieważ TAP leci z Lizbony do Oslo tylko raz dziennie, pasażer przybył do Oslo dzień później niż planowano.

Pasażer złożył wniosek o odszkodowanie do portugalskiej linii lotniczej, na podstawie rozporządzenia 261/2004. Linia powołała się na nadzwyczajną okoliczność i odrzuciła roszczenie. Następnie pasażer udał się do portugalskiego sądu, który z kolei zwrócił się o wyjaśnienia do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Orzeczenie TSUE

Trybunał wyjaśnił, że agresywne zachowanie pasażera można uznać za „nadzwyczajną okoliczność”, chyba że linia lotnicza przyczyniła się do wystąpienia tego zachowania.

Linia lotnicza może powołać się na „nadzwyczajną okoliczność”, która miała wpływ na poprzedni lot obsługiwany przez tego samego przewoźnika za pośrednictwem tego samego statku powietrznego pod warunkiem że istnieje bezpośredni związek przyczynowy między wystąpieniem danej okoliczności a opóźnieniem – decyzja w tym przypadku należy do sądu.

Ponadto Trybunał Sprawiedliwości UE zaznaczył, że zmiana planu podróży, która doprowadziła do ponad 24-godzinnego opóźnienia, nie stanowi „racjonalnego środka” zwalniającego linię z wypłaty odszkodowania. Chyba, że przewoźnik nie miał możliwości zaoferowania innego – wcześniejszego połączenia swoimi bądź innymi liniami.

Więcej

Przeczytaj pełne orzeczenie (sprawa C-74/19) na stronie Infocuria.

Skip to content